Interjú

Bertényi Rékával

Szerencsejáték Zrt.

Melyek azok az értékek, amelyeket fontosnak tartasz egy humán szervezet felépítésében?

Bertényi Réka

HR igazgató

Célom az, hogy egy hierarchikus szervezet helyett egy laposabb szervezeti struktúrát építsek fel, ahol közelebb kerülök a megoldó szintekhez, mely gyorsabb döntési és végrehajtói potenciált rejt. Az egyik legfontosabb funkció, ami minden HR-szervezetnek a bázisát képezi, az a Munkaügyi és a Személyügyi Főosztály, amelyhez most már csak profiltisztán a munkaügyi, bérszámfejtői, tb-ügyintézői, személyügyi tevékenységek tartoznak. A másik nagyon fontos szervezeti egység, ami létrehozásra került, az a szervezetfejlesztési funkció, amelynek támogatnia kell a fenntarthatósági célokat és a vállalati stratégiát. Ez a szervezeti egység kéz a kézben dolgozik a HR-partneri funkcióval, amely a vezetői munkát közvetlenül támogatva viszi át a szervezetfejlesztési és humán stratégiát a szervezeten. A negyedik szervezeti egységünk a HR-kontrolling osztály, amely biztosítja, hogy a Szerencsejáték Zrt. létszám- és bérstratégiája a vállalati célokat szolgálja.

Szerencsejáték Zrt.

A Humán Igazgatóság milyen módon támogatja a Társaságot a fenntarthatóságban?

Bertényi Réka

HR igazgató

A fenntartható működés egyik kiemelt fókusza a stabil munkaerőbázis, azaz fontos számunkra, hogy hoszszútávon megtartsuk a munkatársainkat. Megtartási stratégiánk egyik legfontosabb eleme a javadalmazás. A Szerencsejáték Zrt. minden évben nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a piaci béreket kövesse és az inflációt bizonyos mértékben ellensúlyozni tudja.

A piacnyitással együtt egyre hangsúlyosabbá válik a teljesítményközpontú javadalmazás. A béren kívüli juttatási rendszerünk többelemű, a cafeteria keretében adható juttatásunk országos átlag feletti. Fontos számunkra a munkatársak egészségének megőrzése, ezért szerződést kötöttünk a Medicover egészségügyi szolgáltatóval, amely ingyenes szűrővizsgálatokat biztosít számukra. Nem sok vállalat mondhatja el magáról, hogy van egy sport- és szabadidős kulturális egyesülete, amely a tagok számára ingyenesen kulturális, művészeti és sportfoglalkozásokat biztosít. Munkavállalói támogató programunk keretében jogi, szociális, illetve pszichológiai tanácsadást vehet igénybe térítésmentesen, akinek szüksége van erre.

A munkába járás költségtérítése is elérhető a vállalatnál, az adómentesen elérhető támogatás mértékét megdupláztuk. Mindezeken felüloktatási, képzési támogatást is nyújtunk a munkatársak számára és biztosítjuk az egyéni fejlődésüket.

Szerencsejáték Zrt.

A munkatársak megtartása kiemelt cél. Miként segítik ezt elő a vállalatnál?

Bertényi Réka

HR igazgató

A fentieken felül sokkal nagyobb hangsúlyt fektetünk a belső pályázatokra, a különböző pozíciók belső meghirdetésére, és kommunikációjára, illetve a vezetői szemléletben annak kialakítására, hogy nem a hűtlenség jele, ha egy kolléga máshova pályázik, hanem annak, hogy ő egy adott munkakörben már kiteljesedett, és készen áll továbblépni. Örülni kell annak, hogy megtartunk egy jó szakembert azzal, hogy új feladatokat, kihívásokat kaphat nálunk, azonban az itt megszerzett tudása itt marad a szervezetben.
A leendő munkavállalóinkra is jobban fókuszálunk. 2023-ban elindítunk egy onboarding programot, mert úgy gondoljuk, egyáltalán nem mindegy, hogyan találkozik a leendő munkavállaló a hirdetésünkkel, milyen az első találkozása a toborzónkkal, a fejvadászunkkal, milyen folyamat mentén történik a kiválasztás, a beléptetés folyamata, és miként segíti aztán a mentor az ő beilleszkedését. Amikor egy kismama vissza szeretne jönni a szervezetbe, akkor megnézzük, hogy abban a munkakörben tudjuk-e foglalkoztatni, amiből elment. Abban az esetben, hogyha a tartós távolléte alatt megszűnt a munkaköre, akkor megnézzük, hogy milyen egyéb olyan munkakör van, ami végzettségének, képzettségének megfelel, ebben nagyon jó arányt tud felmutatni a szervezet.

Szerencsejáték Zrt.

Az ESG-szempontrendszer miként jelenik meg a személyzeti politikában?

Bertényi Réka

HR igazgató

A Társaságnál 20 éve működik a Karitatív sorsjegyértékesítői hálózat, amelynek tagjai fogyatékossággal élő emberek, akik sorsjegyértékesítéssel foglalkoznak. Stabil munkahelyet és rendszeres jövedelmet biztosítunk számukra. Mintegy 170 munkavállalóról beszélünk, és ez közel 10 százaléka a teljes munkavállalói állományunknak. Felelős foglalkoztatóként kiemelten kezeljük a megváltozott munkaképességű személyek társadalmi integrációját elősegítő foglalkoztatást. Ez a magas foglalkoztatási szint kiemelkedő a versenypiaci körülmények között működő vállalatok körében. Célunk, hogy a megváltozott munkaképességű dolgozók foglalkoztatásával követendő példaként szolgáljunk a magyar munkaerő-piacon, megmutatva, hogy ezek a munkavállalók képesek jelentős értéket teremteni egy gazdasági szereplő számára, ezáltal erősítve ezen csoport gazdasági-társadalmi integrációját.

2022-es célok és teljesülésük:

Cél: Rugalmas munkaidő széleskörű bevezetése: az új SAP modulok megteremtik a szükséges technikai feltételeket a Rugalmas Munkaidő (RUM) széleskörű bevezetésére, amely nagyban hozzájárul az általános munkarend szerint dolgozó munkatársak munka és magánélet közti egyensúlyának megteremtéséhez.

Eredmény: Alapos előkészítő munkát követően 2022. júniusától a központi irányításban dolgozók körében kiterjesztésre került a Rugalmas Munkaidő használata. A változással a munkatársaknak lehetőségük van a munkaidő keretük rugalmasabb felhasználására, ami támogatja a munka-magánélet egyensúlyának megteremtését. A rugalmasan kezelhető munkaidőkeret oldja az egyenlőtlen munkaterhelésből adódó feszültséget, és az egyes munkafeladatok esetén hatékonyabban szervezhető a munkavégzés, hiszen a munkatársak rugalmasabban tudnak rendelkezésre állni.

Cél: Munkavállalói Támogató Program kiterjesztése: A programot eredetileg a Covid19 járványból fakadó lelki és családi nehézségek kezelésére hoztuk létre. 2022-ben célunk, hogy a program minél több munkavállalónk számára elérhetővé és ismertté váljon.

Eredmény: A program kiterjesztésre került, keretében a munkavállalók ingyenes jogi és pszichológiai tanácsadást vehetnek igénybe.

Cél: Level UP! program új évfolyamának elindítása: 2022. szeptemberében terveink szerint újabb maximum 20 utánpótlás munkatárssal és maximum 10 gyakornokkal elindítjuk a Level UP! 2. évfolyamát.

Eredmény: Egy alapos toborzási és kiválasztási folyamatot követően 2022 szeptemberétől elindult a Level UP! 2. évfolyama A gazdag programokkal tarkított program a 2021-es és 2022-es évfolyamot tekintve 2023-ban egy célzott fejlesztési folyamat része lesz.

Célok 2023-ra:

Differenciált bérfejlesztési stratégia kialakítása és végrehajtása
Annak érdekében, hogy a piacnyitással kialakuló kulcsmunkakörökben és a vállalat stratégiai céljait leginkább támogató legfontosabb munkakörökben a munkaerőpiaccal fel tudjuk venni a versenyt, egy olyan differenciált bérfejlesztési stratégia kidolgozására van szükség,
amiben a rendelkezésre álló erőforrásokat a megtartás szempontjából a leghatékonyabban tudjuk felhasználni. Ennek legfontosabb része a munkatársi teljesítményen alapuló visszajelzési kultúra fejlesztése, mely a munkatársak megbecsülését és megtartását célozza.

Munkatársi karriermenedzsment erősítése
A kilépési interjúk szerint az egyik leggyakoribb távozási indok a belső szakmai karrier hiánya. Ez is ráerősít a belső karriermenedzsment rendszer megújításának szükségességére, ezért 2023-ban cél, hogy megújítsuk a belső pályázási rendszert és a belső ajánlási programot.

Piacnyitással érintett kulcsmunkakörökben dolgozók megtartása
A verseny megnyitásával párhuzamosan ki kell dolgozni a kulcsmunkatársak megtartásának eszközeit (megtartó munkatársi szerződés és versenytilalmi szerződés kialakítása) és fel kell térképezni, hogy kik a veszélyeztetett kulcsmunkatársak.

Munkatársi kompetenciafejlesztési programokképzések kialakítása
2023-ban a vezetői kompetenciafejlesztésen felül a munkatársi kompetenciafejlesztésre is sokkal erősebb fókusz kerül, ezt nyitott képzések formájában tervezzük megvalósítani, melyekre vezetői támogatással bármely munkatársunk jelentkezhet.

A szerencsejátékipar jellemzője, hogy szereplői számára az egyik legértékesebb eszközt a munkavállalói jelentik. Ezen a megfontoláson túlmenően a  Szerencsejáték Zrt. mindig kiemelt hangsúlyt fektetett munkavállalói jóllétére és biztonságára, legyen szó teljes vagy részmunkaidőben dolgozó kollégákról, vagy a karitatív hálózat értékesítőiről. A Társaság 2022-ben is lényeges témaként tekintett felelős munkáltatói voltára, olyan szervezetként, amely folyamatosan arra törekszik, hogy a legvonzóbb hazai munkáltatók között szerepeljen. Az alábbi táblázat tartalmazza a Társaság dolgozói létszámának alakulását 2020 és 2022 között, nemek, szerződéstípus és munkarend szerinti megoszlásban.

2020 2021 2022
Alkalmazotti összlétszám (fő) az időszak végén 1741 1773 1835
Nemek szerinti megoszlás Férfi Férfi Férfi
Állandó alkalmazottak száma 1142 599 1141 632 1171 664
Határozott idejű szerződéssel rendelkező alkalmazottak száma 57 18 46 23 41 20
Határozatlan idejű szerződéssel rendelkező alkalmazottak száma 1085 581 1095 609 1130 644
Teljes munkaidőben foglalkoztatott alkalmazottak száma 734 533 739 556 758 579
Részmunkaidőben foglalkoztatott alkalmazottak száma 408 66 402 76 413 85

5. táblázat: Alkalmazotti létszám alakulása az időszak végén 2020 és 2022 között, nemek, szerződéstípus és munkarend szerinti megoszlásban, GRI 2-7

A Szerencsejáték Zrt.-ben jelen lévő fluktuáció (GRI 401-1/b) az átlagosnál alacsonyabbnak mondható. Az előző évekhez viszonyított növekedés a gazdaság egészében és globálisan is megfigyelhető, részben a pandémiás időszak korlátozásainak feloldásával egyidejűleg iparágtól függetlenül megjelent. A vonatkozó adatokat az alábbi táblázat tartalmazza:

2020 2021 2022
Munkavállalói fluktuáció az időszak során (fő) 128 168 226
30 éves kor alatt 10 23 34
30-50 éves kor között 62 80 125
50 éves kor felett 56 65 67
Férfi 47 60 105
81 108 121
Munkavállalói fluktuáció aránya az időszak során (%) 7,35% 9,48% 12,32%
30 éves kor alatt 0,57% 1,30% 1,85%
30-50 éves kor között 3,56% 4,51% 6,81%
50 éves kor felett 3,22% 3,67% 3,65%
Férfi 2,70% 3,38% 5,72%
4,65% 6,09% 6,59%

6. táblázat: Munkavállalói fluktuáció a Szerencsejáték Zrt.-ben 2020 és 2022 között, életkor és nemek szerinti bontásban (GRI 401-1/b)

Fenntarthatósági jelentés

A Szerencsejáték Zrt. 100%-os állami tulajdonban lévő nemzeti szerencsejáték-szervező vállalat. Éves árbevétele alapján Magyarország tíz legnagyobb árbevételét generáló vállalatainak egyike 2022-ben, a magyar gazdaság kiemelkedő szereplője.